viernes, 7 de noviembre de 2014

Plassering av nektingsadverb



VERB + ADVERB
I vanlige helsetninger har vi ordstillingen

Jeg VET IKKE hva klokka er.
Han KAN NEPPE sykle.
Hun KAN KNAPT danse
Eplet faller ikke LANGT FRA stammen
Han liker IKKE pærer HELLER
Jeg reiser ALDRI alene.
Hun studerer SJELDEN om kvelden
 Örlund maktet MED NØDE OG NEPPE å forhindre at Celso Borges


********


ADVERB + VERB.
I leddsetninger forandrer det seg.
Da har vi ordstillingen ADVERB + VERB


Jeg kjenner en gutt som ikke kan svømme
Jeg tror at det knapt er middagstid
Hun sa at hun ikke visste hva klokka var
Han sa at han knapt kunne sykle
Han sa at naboen neppe kunne sykle
Han sa at eplet ikke falte langt fra stammen
Hvis du ikke klarer denne øvelsen, må du trene mer.
Jeg ble lei meg da Ole sa at han ikke kunne komme på festen min
Bussen var så forsinket i morges at jeg nesten kom for sent til første time.
Er du sikker på at du ikke har lest denne boka før?
Du må huske på at du aldri skal bruke mobiltelefonen når kjører bil.
Det går ikke an å gå på ski på Island for det har ikke snødd her på mange år.
Kjæresten min ble sur da jeg ikke ville bli med på kino.
Hunden min er så syk at den knapt orker å spise maten sin.
Hvorfor blir læreren så sint når jeg ikke gjør leksene mine?
Den lille gutten lovet at han aldri skulle leke med fyrstikker mer.
Jeg liker best å være ute når det ikke regner.
Jeg tror at denne oppgaven ikke er for vanskelig
Denne oppgaven er særlig for dem som ikke er sikre på ordstilling i leddsetninger
Hvordan kan du stole på en du ikke kjenner?

No hay comentarios:

Publicar un comentario