viernes, 10 de octubre de 2014

Litt og lite (adverb)

Litt

Litt er et adverb. 
Det er en kvantitet og betyr «ikke mye» eller «noe». Det er det 
samme som a little på engelsk:

Jeg sov bare litt i natt.
Han spiste litt brød til frokost.


Vi kan ikke ha artikkel foran litt. 
Litt kan ikke stå sammen med ord som
 veldig, 
svært, 
ganske
 eller nokså.


Lite


Lite er også et adverb og betyr «nesten ingenting».
Lite er mindre enn litt.

Han spiste lite fordi han var syk.
Jeg sov svært lite i natt.
De hadde lite penger etter ferien.
Vi har litt brød, men vi har lite pålegg.



I tillegg til å være kvantor er lite intetkjønnsformen av adjektivet liten, og litt kan være gradsadverb. I denne oppgaven finner du ordene brukt på forskjellige måter.

Skriv inn litt eller lite:

Vent litt! Vent et lite øyeblikk! Kan jeg få litt oppmerksomhet?

Vi har lite pålegg nå. Vi har bare litt syltetøy og et lite stykke ost.

Vi har et hus på landet, men det er nokså lite. Nå er familien blitt litt større, så vi trenger litt mer plass.

Du spiser så lite. Har du ikke matlyst? Spiser du for lite fisk? Du bør i alle fall spise litt frukt.

Vi har lite å gjøre på jobben nå. Noen vil kanskje bli permittert. Jeg blir litt lei meg når jeg tenker på det.

No hay comentarios:

Publicar un comentario