lunes, 6 de octubre de 2014

Konjunksjoner: og-eller-men-så-for


Konjunksjoner (sideordningsord) er bindeord. En konjunksjon binder sammen like ord, setningsledd eller setninger. 


Vi har fem konjunksjoner som kan binde sammen like setninger:

Og bruker vi når vi legger til mer informasjon
Eksempel:
Jeg er glad i deg, og jeg vet at du holder av meg.


Men bruker vi når vi skal vise en motsetning.
Eksempel:
Per fikk karakteren 3 på prøven, men det var han ikke fornøyd med.


Eller bruker vi når vi har et valg.
Eksempel:
Vil du ha kaffe, eller skal jeg hente litt surmelk?



Så viser konsekvensen av noe, hva noe fører til.
Eksempel:
Sykkelen punkterte, så han nådde ikke fram til første time.


pues bedre enn porque

For bruker vi når vi skal fortelle årsaken til noe, for eksempel hvorfor noe skjer.
Eksempel:
Jeg kommer ikke på korpsøving i dag, for Mona har lånt tubaen min. 







for er konjunksjon


fordi er årsaksubjunksjon









Skriv inn ordet eller ordene som mangler i setning B slik at den betyr omtrent det samme som setning A. Hvert svar skal inneholde en konjunksjon.


Selv om de har svært dårlig råd, reiser de til Syden hver sommer.

De har svært dårlig råd, men de reiser til Syden hver sommer.



Han er svært lei seg fordi han ikke fikk plass på kurset.

Han fikk ikke plass på kurset, så han er svært lei seg .

 

Han visste ikke hva han skulle svare, så han sa ingenting.

Han sa ingenting, for han visste ikke hva han skulle svare.



Skal vi le? Skal vi gråte?

De visste ikke om de skulle le eller gråte.



Naboene våre har ikke katt. De har ikke hund heller.

Naboene våre har verken katt eller hund.

 

Men hytte har de, og de har båt også.

Men de har både hytte og båt.

A


Hvis du ikke kan komme i dag, må du komme i morgen.

Du må komme enten i dag eller i morgen!

No hay comentarios:

Publicar un comentario