domingo, 12 de octubre de 2014

Preposisjoner for tid


Preposisjon "i"

Den årstiden eller tiden på døgnet vi er inne i, eller den nærmeste. 

Kan være nåtid, framtid eller fortid. 


Han kommer i kveld. 

I sommer var vi i Danmark. 



Måneder og år. 

De giftet seg i mars. 

Hun ble født i 1974. 

De flyttet hit i fjor. 



Hvor lenge noe varer eller har vart.

Han har bodd i Norge i tre år. 

Vi gjorde oppgaver i 10 minutter. 





Preposisjon "på"


Ukedager.

Det er møte på tirsdag. 


Et tidsrom da noe ikke har hendt.

Jeg har ikke vært i England på 14 år. 



Tiden man trenger for å gjøre noe ferdig.

Du gjorde oppgaven på 10 minutter. 

Vi kan gå til byen på en halvtime. 



Preposisjoner for/siden


Hvor lenge det er siden noen skjedde. 


Jeg dro for et kvarter siden. 

Han flyttet til Norge for tre år siden. 


Preposisjon "om"

Hvor lenge det er til noe skal skje.

Det er jul om to måneder. 

Skolen slutter om tre timer. 



Noe som gjentas flere ganger. 

Han leser om kvelden. 

De drar til Frankrike om sommeren. 



Preposisjon "til"

En tidsperiode i framtida når noe skal skje


De begynner i ny jobb til høsten. 

Jeg skal skrive brevet til uka. 


Preposisjon "siden"

Hvor lenge det er siden noe skjedde sist.


Jeg har ikke vært i England siden 1991.



"neste, sist- hver" 

Vi bruker ikke preposisjon sammen med neste, siste og hver.

Jeg skal spille fotball neste fredag. 

De kommer på besøk neste uke.

Han var i Frankrike sist vinter. 

Viking vant sist lørdag. 

Viking vinner hver uke. 

Rosenborg taper i Stavanger hvert år

No hay comentarios:

Publicar un comentario