martes, 30 de septiembre de 2014

Etter


KONKRET BETYDNING:
Etter viser ofte til rekkefølge i tid og romVognene kommer etter lokomotivet.
Du er etter meg i køen.
Siri kan dusje etter Olav.
Etter vinteren kommer våren.
Etter brukes motsatt av før

--
--
--
TID
Senere enn
(etter skjema) 
Etter middag skal jeg gå en tur til vannet.
Dette ser ikke bra ut da vi ligger to timer etter skjema.
Det blir en fryktelig fest etter eksamen.
Jeg ringer tilbake etter tolv.
Skøyteløperen ligger tre minutter etter skjema.
Om noe som følger hverandre, fortsettelse
time etter time:
år etter år
mil etter mil
De holdt på i time etter time (eller i timevis)
År etter år har jeg fulgt fuglene sin trekkrute
Han løp mil etter mil
--
--
STED
BakBilbo dro vognen etter seg
Jeg kommer like etter deg
Askepott kommer etter Snehvit i den nye eventyrboka.
LangsTone pleier å gå etter landeveien.
De gikk etter grensen. (De fulgte grensen)
--
--
TILHØRIGHET
Overta, etterligneHan arvet huset etter sin mor.
Han ble døpt Olav etter sin far.
Gjenta etter meg.
Dette har hun sikkert etter sin mor.
--
--
FASTE UTTRYKK
SAMMENSATTE VERB
å se etter = å sjekke, kontollereKan du se etter hva som står i boka?
å se etter = å passe på: Kan du se etter hagen mens jeg er på ferie?
å se etter = konkret, ikke sammensatt: Kan du se etter sauene mine når du går på fjellet?
å høre etter = å lytte: Hør nå godt etter hva jeg sier, for jeg kommer ikke til å gjenta dette.
å høre etter = å lyde: Jeg gidder ikke å passe på ungen din når han ikke vil høre etter.
--
--
FASTE UTTRYKK MED VERB
å lete etter 
Mange verb som beskriver sansning får etter etter seg:
Hva leter du etter?
å kjenne etter Når jeg kjenner etter, er jeg ganske trøtt.
å lytte etter Han lyttet etter småfuglene.
å lengte etter Vinterstormene får meg til å lengte etter sommer og varme. Kari lengtet etter venninnene sine
Etter viser ofte til hensikten med en henvendelse:
å ringe etterHelga ringer etter en drosje
å skrive etter Knut skrev etter den siste boka til Lars Saabye Christensen. 
(Knut skrev og bestilte den siste boka hans)
å spørre etter Det ringte ei jente og spurte etter deg. Skal vi spørre etter Finn? 
(Skal vi spørre om Finn vil komme ut og være sammen med oss)
--
--
ANDRE FASTE UTTRYKK
Etter kan ofte bety ifølge
etter avtalen Etter avtalen skulle arbeidet være ferdig om to uker
etter planenDette gikk slett ikke etter planen.
etter lovenI århundrer har Nordmenn levd etter loven
etter skjema 
å gå etter skjema 
å gå ifølge skjema
Vi blir ferdig i tide hvis vi klarer å gå etter skjema. 
å ligge etter skjema
å være på etterskudd i forhold til skjema
Jeg tror ikke løperen klarer å sette verdensrekord, han ligger etter skjema. 
etter noterHun er flink å synge etter noter.
å skjelle noen ut etter noter
(gi noen kraftig skjenn) 
Bestefar skjelte den unge selgeren ut etter noter (skjelte ham kraftig ut).
å være ute etter
(å prøve å få tak i):
Jeg skjønner ikke hva du er ute etter. 
Politiet er ute etter ham.
Jeg er ute etter et nytt sted å bo. 
Etterstilt preposisjon
Preposisjoner kan i enkelte tilfeller stå etter det ordet de står til 
(ikke foran som er mest vanlig)
De kom godt etter (de kom sent men kom godt)
Dette kan vi umulig styre etter
Kommer du etter

No hay comentarios:

Publicar un comentario