jueves, 16 de octubre de 2014

Negasjoner

Ikke 


Andre nektende adverb 

Nektelse i leddsetninger
Kvantorer                          
Egne ord og uttrykk i negative setninger
Nektende svar
Nektende verb







Adverbet ikke er det vi mest bruker for å negere
Jeg liker ikke vin


Uansett hvilket ledd som skal negeres, står ikke vanligvis på samme plassen i midtfeltet.
Dersom de er uklart hva som egentlig negeres, ka vi bruke utbrytning. 
    
  Fotballgruppa skal ikke trene i dag
  Det er ikke fotballgruppa som skal trene i dag
  Det er ikke i dag fotballgrupa skal trene

    



Ikke først i setningen

Ikke skjønner jeg hvor er blitt av!!



Ikke + imperativ

Ikke gå!!!
La ikke dette hindre deg å fortsette



Ikke + infinitiv

Han prøvde ikke å  hindre dem. Han prøvde å ikke hindre dem


Andre nektende adverb


Aldri

Tidsadverb

Det har jeg aldri sagt
Vi kjører aldri til sentrum

Neppe

man ikke er helt sikker og betyr omtremt det samme som antåkelig ikke, nok ikke


Han kommer neppe.
Det er neppe noen som har tid til å gjøre det.

Knapt

Kan også være adverbial til hele setningen og omtrent samme betydning som nesten ikke

Det har knapt vært snø i år

Kan også stå til forskjellige målsledd og betyr da litt mindre enn- ikke fullt

 Hun har tjent knapt tusen kroner
De har ventet i knapt fem minuter


Nektende leddsetninger


Han sier at hun ikke vil trene
Han sier at de aldri kjører til sentrum


Hvis ikke jeg kan komme, må du hilse dem fra meg
Må du hilse dem fra meg dersom ikke jeg kan komme
Det liker så godt der selv om ikke klimaet er ideelt
Hvordan kan je skjønne det når aldri du sier noe!

Med mindre jeg får hjelp klarer jeg ikke dette
Jeg klarer ikke dette uten at dere hjelper meg


Jeg tror ikke jeg vil trene i dag
jeg tror at jeg ikke vil trene i dag
Han syntes ikke det var bra nok
han syntes at det ikke var bra nok
Jeg trodde aldri du ville komme
jeg trodde at du aldri ville komme


Kvantorer


Ingen er en kvantor med nektende betydning 
Ingen sa noe
Det var ingen som trodde henne
Jeg kjente ingen der

Ingen biler
Ingen barn
Ingen aviser

( foran entall substantiv- hunkjønn og hanjkønn-  er det mer formell: ingen avis har nevnt dette)


Ingenting

Vi fant ingenting
Ingenting var morsomt 
De visste ingenting om det

Ikke noe

Vi fank ikke noe
Vi fikk ikke noe svar
Det er ikke noe problem!

Ikke noen

Jeg har ikke sett noen
 Vi har ikke funnet noen
Hun stoler ikke på noen



Kvantorer + ikke

Alle liker fiskeboller- ikke alle liker fiskeboller
Mange klarte det- ikke mange klarte det
Noen klarte det- Ingen klarte det
Det er ikke alle som liker fiskeboller
Det var ikke mange som klarte det
De var ikke noen,\ingen som klarte det
Jeg kjønner ikke magne ord
Hun forsto ikke noen av svarene


Uttrykk 

Vi fikk også premie- vi fikk heller ikke premie
Vi fikk ros også -  Vi fikk ikke ros heller
Vi fikk til og med lønn- vi fikk lønn engang
De bor her fremdeles- de bor her ikke lenger
De bor fremdeles i byen- de bor ikke i byen lenger
Jeg liker begge to- jeg likker ingen av dem


























No hay comentarios:

Publicar un comentario