viernes, 26 de septiembre de 2014

SIN-SI-SITT-SINE- HENNES-HANS


Sin


Sin bøyes etter substantivet det står til:
veska si
mannen sin
huset sitt
barna sine

Sin/si/sitt/sine bruker vi når subjektet er 3. person (hun, han, de) og eier/har det som står i objektet:

Hun/Han/De skal selge bilen sin

Sin/si/sitt/sine kan ikke stå i subjektet: Bilen hennes/hans/deres skal selges.

I setningen under er bilen hennes subjekt i leddsetningen.
Hun sier at bilen hennes skal selges.
Leddsetning



Gjør om til leddsetning.


Jeg har mistet veska mi. - Hun sier at hun har mistet veska si .
Veska mi er ny. - Hun sier at veska hennes er ny.
Jeg må hente barna mine. - Hun sier at hun må hente barna sine .
Barna mine er i barnehagen. - Hun sier at barna hennes er i barnehagen.
Mannen min er bortreist. - Hun sier at mannen hennes er bortreist.
Jeg savner mannen min. - Hun sier at hun savner mannen sin .
Jeg liker huset mitt. - Hun sier at hun liker huset sitt .
Huset mitt er gammelt. - Hun sier at huset hennes er gammelt.





Sett inn sin, si eller hans

Pedro har et hus, en bil, og ei venninne.


Huset hans ligger utenfor byen.
Derfor trenger han bilen sin når han skal treffe
venninna si .
Venninna hans bor nemlig i sentrum.
Men nå er bilen hans gått i stykker. Den er på verksted.
Venninna hans sier at han kan ta buss.
Men Pedro er så avhengig av bilen sin .





Eiendomspronomen sin og hans

Pedro har en bil: Bilen hans er på verksted. Han trenger bilen sin.

Vi bruker formen sin når eiendomspronomen peker tilbake på subjektet.

No hay comentarios:

Publicar un comentario