lunes, 16 de marzo de 2015

Å gå og verb som bøyes som å gå

Fragå,framgå,gjennomgå, gå, imøtegå, inngå, omgå, overgå, pågå, undergå, unngå, utgå, vedgå,


Resultado de imagen de gåÅ gå
Jo fortere jeg går, jo mindre er jeg
Jeg går i tusen tanker
Jeg går for å vinne en etappe 
Jeg gikk en tur på stien
Vi gikk ikke fysisk løs på hverandre
Vi gikk oftere på museum i fjor
Verdens tykkeste kvinne har gått ned 400 kilo 
Jeg har gått uten jobb i ett år  
En av mine familiemedlemmer har gått bort 
Jeg hadde aldri trodd det skulle gå så bra 
  Trodde det skulle gå raskere

Å angå
concernir
til hvem det måtte angå
Det angår også deg

 Resultado de imagen de angå

Å foregå

Må konferansetimene foregå på dagtid?
finne sted, gå for seg, skje
Folk får ikke vite hva som foregår i kommunen
Hva foregår under en Gudstjeneste?
Slik foregikk valget på Branns årsmøte
Hva foregikk på universitetet lørdag kveld?
Var det slik det foregikk?

Å fragå

1 ikke regnes med
av dette beløpet fragår 100 kr
2 nekte, motsatt vedgå
admitir
jeg vil ikke fragår at det var min skyld / fragår en tidligere forklaring

Å framgå/ gå fram eller frem

framgå
fremgå
fram|gå verb; el frem|gå verb vise seg, gå fram, presentere

det f-r ikke klart av teksten / det f-r av denne statistikken at ...


Slik de framgår av kommunens organisasjons- plan- og styringsdokumenter
Som framgår av de danske reglene

Å gjennomgå

1 gjennomleve, erfare, tåle
experimentar, sufrir.

hun har gjennomgått mye i livet / gjennomgått en operasjon / gjennomgått en forvandling / du kan tro jeg fikk g- da jeg kom hjem fikk skjenn, fikk høre

2 gjennomse, gjennomlese, behandle i sin helhet, drøfte; undervise
g- en artikkel / g- sikkerhetsrutinene

3 forklare
g- en matematikkoppgave / hele pensum er blitt g-tt

Å imøtegå


argumentere mot, prøve å gjendrive
påstanden ble ikke i-tt



Omgå...eludir

Unngå... evitar
Resultado de imagen de forsiktig









Å inngå, gå inn i


concluir un contrato, cerrar un trato


1 gå inn i, slutte ( signere)

i- en avtale, kontrakt / i- ekteskap


som adjektiv i perfektum partisipp:

en i-tt overenskomst

2 gå inn i, være medregnet

alt dette i-r i avtalen / i- i det vanlige opplegget



Å omgå

Eludir


Jeg omgår en hindring


Omgår et problem





Å unngå


Jeg kunne ikke gjøre noenting for å unngå det


evitar




Å overgå

Være større, bedre enn...

Frekkheten overgår ofte fantasien. Det forsvinner for eksempel overraskende mange hagehekker her i landet,
hagehekker
Frekkhet... descaro

Å pagå
være i gang, foregå nå

Resultado de imagen de pågårResultado de imagen de pågårResultado de imagen de pågårResultado de imagen de pågår













Å undergå


Resultado de imagen de futbolista sometido a pruebasSpeiderhuset undergår en stor opppussingsprosses fra 01.08.12 til 01.12.12.
Rooney undergår en medical akkurat nå
someterse a
Fotbalspilleren undergår flere tester


Å utgå

expirar-vencer-terminar plazo

Gallaglitter utgår for Charlotte Kalla
All trening utgår
Familiebading utgår i dag!

Resultado de imagen de utgår

1 ikke være med, falle ut
siste nummer i forestillingen utgikk på grunn av sykdomsforfall
2 som adjektiv i perfektum partisipp:
en utgått vare som ikke lenger produseres el. er i handelen / utgåtte sko utslitte
3 særlig i perfektum partisipp: gå ut, komme fra
være utgått fra arbeiderbevegelsen /det utgikk et bud fra keiser Augustus(Luk 2,1, gl oversettelse)


Å vedgå

Politiet innrømmer grove feil
Politiet vedgår-admite- grove feil
Twitter vedgår mobbeproblem

  

Imperative


du   




!



No hay comentarios:

Publicar un comentario