viernes, 26 de septiembre de 2014

Verb



Sett inn presens av verbene til venstre.


vite - Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.
spørre - Studentene spør om mange ting.
burde - Du bør lese mer.
kunne - De kan ikke reglene ennå.
gjøre - Han gjør hjemmelekser.
si - Hva sier du?
måtte - Dere må ta dette alvorlig.
være - Dette er ikke vanskelig.



Infinitiv Presens 

vite vet 
spørre spør 
                                                        gjøre gjør 
                                                       være er 
                                                        si sier 



Det gjelder også modalverbene:

vill vil 
skulle skal 
kunne kan 
burde bør 
måtte må 



Sett inn (en preposisjon) + (å) + arbeide(r).


Jeg arbeider for mye.
Jeg må arbeide mindre.
Jeg pleier å arbeide ti timer hver dag.
Jeg arbeider fra sju til fem.
Jeg har behov for å arbeide mindre.
Jeg er nødt til å arbeide mindre.
Jeg har lyst til å arbeide mindre.
Hvor lenge arbeider du?
Kan du arbeide mer hvis du vil?

Infinitiv og presens

Formen arbeider er presens og må brukes når det ikke er andre verb i setningen.

Etter modalverb som kan og må må vi ha infinitiv uten å: arbeide.

Etter andre verb og etter uttrykk med preposisjon, må vi ha infinitiv med å: å arbeide.

Preposisjonen er en del av et fast uttrykk i: ha behov for, være nødt til, ha lyst til.

No hay comentarios:

Publicar un comentario