viernes, 26 de septiembre de 2014

Presens, preteritum og perfektum


Fortid

Presens, perfektum, preteritum


Presens om nåtid: Hun bor på landet.

Perfektum om nåtid: Hun har bodd på landet i et år nå.

Vi sier hvor lenge situasjonen har vart.

Preteritum om avsluttet fortid: Før bodde hun i byen.


Sett inn hun + bo i presens, preteritum eller perfektum.

Før bodde hun i byen.
Da jeg møtte henne, bodde hun i byen.
Nå for tida bor hun på landet.
Hun har bodd på landet i et år nå.
Hun har bodd alene lenge.
Men nå bor hun sammen med katten sin.




Preteritum bruker vi om fortid.

Vi snakker om noe som skjedde i fortida. Ofte har vi tidsuttrykk som: for en time siden, før, i går, i fjor, i 2003, i forrige uke osv.

Perfektum kan vi bruke om noe som starter i fortida, og som fremdeles varer:

Jeg har hatt feber i noen dager.

Jeg har gått på denne skolen i to år nå.

Vi kan også bruke perfektum om fortid. Da snakker vi om handlinger som vi ikke tidfester i fortida, og som har konsekvenser nå. Setningen kan være uten adverb eller vi bruker adverb som nå, i det siste, i denne uka, i år:

Jeg har solgt bilen. (= Jeg har ikke bil nå.)

Jeg har sett mange gode filmer i det siste.

Sett inn jeg + preteritum og perfektum av verbene til venstre.


få - Nå har jeg fått svar fra skolen. Jeg fikk svar i går. 

selge - I fjor solgte jeg hytta. Nå har jeg solgt bilen også. 

gå - Før gikk jeg på en annen skole. Nå har jeg gått her i to år. 

skrive Jeg har skrevet mange stiler. I forrige uke skrev jeg to. 

se - I det siste har jeg sett mange gode filmer. I går så jeg en indisk film. 

ha - Jeg har hatt feber i noen dager. For en time siden hadde jeg 39 grader. 

ta - I 2005 tok jeg eksamen på videregående. I år har jeg tatt førerprøven.

No hay comentarios:

Publicar un comentario