lunes, 29 de septiembre de 2014

Liten

 
PositivSuperlativ
UbestemtBestemtKomparativ Ubestemt
Bestemt
Hankjønnlitenden lillemindreminstden minste
Hunkjønnlitaden lillemindreminstden minste
Intetkjønnlitedet lillemindreminstdet minste
Flertallsmåde småmindreminstde minste



Vi bruker bestemt form av adjektiv foran substantiv i bestemt form og etter eiendomspronomen (min egen).


Komparativ bøyes ikke. Superlativ bøyes i bestemt form



Sett inn liten i riktig form. Husk artikkel i bestemt form.




Da jeg var liten , bodde jeg på landet.
Vi har to små barn.
Nå går den minste av sønnene våre på skolen.
Bor de ennå i den lille leiligheten?
Nå har de et lite hus.
De har mindre plass nå enn før.
Men det lille huset er veldig koselig.
Jeg har min egen lille hage.
Det nye badet er mindre enn det gamle.
Badet er det minste rommet i huset.



No hay comentarios:

Publicar un comentario